Nieuws

Energielasten een rode draad in laatste ABN AMRO leisure rapport

Het nieuwe leisure rapport[1] van ABN AMRO bespreekt de staat van de Nederlandse campings en vakantieparken. Het rapport put uit meerdere onderzoeken en enquêtes. Zowel onder gasten als eigenaren. Hierdoor ontstaat een duidelijk overzicht van de kansen en de pijnpunten. Opvallend zijn de energielasten die als een rode draad door het rapport lopen. We zetten de belangrijkste inzichten uiteen.

Marge onder druk

Op verzoek van ABN AMRO is een enquête uitgezet onder 51 ondernemers van vakantieparken en campings. Slechts twee van de ondernemers gaf aan de stijgende energielasten volledig door te kunnen berekenen aan de klant. Maar liefst 45% van de ondervraagde ondernemers geeft aan niet, of maar in beperkte mate, de stijgende lasten te kunnen doorberekenen. Bij de vraag wat de marge het meest onder druk zet, geeft 86% van de ondernemers de stijgende energielasten als reden. Besparen op energiekosten en investeren in duurzame accommodaties staat voor 2023 en 2024 bij de ondernemers bovenaan de prioriteitenlijst.

 

Gastbeleving

ABN AMRO vroeg in samenwerking met onderzoeksbureau KIEN aan meer dan duizend vakantiegangers naar voorkeuren rond duurzaamheid. De uitkomsten laten zien dat prijs wél en duurzaamheid vrijwel géén rol speelt tijdens het boeken. Energie- en watergebruik in de verblijfsaccommodatie heeft tijdens het verblijf weinig aandacht. Tijdens de vakantie wil de gast genieten van een rustige omgeving en luxe. Slechts 27,1% van de respondenten geeft aan te willen betalen op basis van het eigen energieverbruik, waarbij dan een korting geldt bij een lager verbruik en een toeslag bij een hoger verbruik.

 

Aanbevelingen

Aan de slag gaan met verduurzaming wordt voornamelijk beïnvloed door tijd en geld. Met betrekking tot energielasten zijn de volgende drie aanbevelingen relevant:

  • Ga van start. Veelal weet je niet waar te beginnen, maar is het goed om in ieder geval de status quo te doorbreken.
  • Dit kan door bewustwording bij de klant te vergroten. Ook zijn er slimme systemen die energie begrenzen. Uiteraard bieden wij als Koole Controls tal van energiebesparende oplossingen.
  • De gast laten meeprofiteren. Zorg dat er een echte incentive is door korting of een presentje te geven als de gast energiezuinig is.

 

Alles valt samen bij ons eigen onderzoek

Gedurende zes weken is in een pilot het effect van de KCSmartHome oplossingen op de energiebesparing nagegaan. In deze pilot kwamen eigenlijk alle relevante zaken van het ABN AMRO rapport samen:

  • Met een geringe investering in tijd en geld bespaar je makkelijk op energielasten.
  • De marge staat niet onder druk en biedt tevens een concurrentievoordeel: je kan de prijs laag houden en zorgen voor een betere bezettingsgraad.
  • Het systeem werkt volautomatisch en je hoeft geen inbreuk te maken op de gastbeleving.

 

De testopzet:

  • Drie accommodaties met KCSmartHome. Energiebesparende maatregelen hierbij:
    • Warm welkom gast – thermostaat slaat exact op het juiste moment aan om het behaaglijk te maken bij aankomst.
    • Besparing bij afwezigheid – bij vertrek van gast gaat de thermostaat terug naar een default stand. Bijvoorbeeld van 22°C naar 15°C.
    • Maximumtemperatuur – De thermometer is begrensd. Bijvoorbeeld 22°C.
    • Nachtverlaging – Tussen vastgestelde tijden gaat de temperatuur terug naar de default stand. Bijvoorbeeld naar 18°C.
  • Drie accommodaties zonder KCSmartHome ter referentie.
  • Gecontroleerd voor bezettingsgraad en buitentemperatuur.

 

Voor de drie accommodaties samen leverde de KCSmartHome oplossing 25% besparing op. Ook met 100% bezettingsgraad levert de KCSmartHome oplossing besparing op vanwege de nachtverlaging en het terugzetten naar de default stand bij het uitchecken van de ene gast en pas weer verwarmen vlak voor inchecken van de volgende gast.

 

Tabel 1. Uitkomsten pilotonderzoek KCSmartHome oplossingen

 

Benieuwd naar het rapport? Neem contact op.

Lees ook: ‘Verlaag op 6 slimme manieren energielasten bij recreatieverblijven’.

[1] ABN AMRO. (2023, juli). Vakantie in het groen. Wat vakantieparken en campings (kunnen) doen om ook op de lange termijn te overleven. https://www.abnamro.nl/nl/media/rapport-vakantie-in-het-groen_tcm16-203585.pdf