Nieuws

Digitale sleutel in de Roompot app

Roompot verbetert de gastreis en toegang tot accommodaties. Sinds november kunnen gasten van resort Roompot Noordzee Résidence Cadzand-Bad hun accommodatie openen via de Roompot app op hun mobiele telefoon. De benodigde software van Koole Controls is in de Roompot app verwerkt. Met deze app is het eenvoudig om de gast voor, tijdens en na het verblijf te informeren en onder andere deze eigentijdse toegangsoplossing aan te bieden.

Nadat Roompot al langere tijd werkt met pincodes bij de slimme sloten van Koole Controls, heeft Roompot ook gekozen om de Bluetooth functionaliteit op hetzelfde slot in te zetten. Dankzij beide oplossingen hoeven gasten niet meer bij de receptie aan te schuiven. Iedere gast beschikt tegenwoordig immers over een mobiele telefoon en hoeft op deze manier geen pincode meer te onthouden of een pasje te bewaren. Naast deze twee mogelijkheden kent datzelfde slot ook RFID opties voor bijvoorbeeld badges voor medewerkers en uiteraard de ‘good old key’. In de komende maanden gaan ook andere parken werken met de combinatie van slimme sloten en toegang via de Roompot app.

 

Q & A met Mario Lere, Head of Digital Development Roompot

 

Wat is de reden voor de integratie in jullie App? 

“Tijdens het verblijf in onze parken is de Roompot app het hulpmiddel voor een zorgeloze vakantie. Je vindt daarin alle praktische info over het park en de omgeving, het bestellen van take-away en het reserveren van faciliteiten. Elke gast kan de app gebruiken en het was voor ons dan ook een no-brainer om de optie voor accommodatie toegang via bluetooth eraan toe te voegen. We verwachten met deze nieuwe techniek nog beter aan te sluiten bij de verwachting van onze gasten”.

 

Zijn er specifieke technologische uitdagingen waar jullie mee te maken kregen? 

“Onze doelstelling was om het gebruik van de digitale sleutel net zo eenvoudig te maken als een pincode om toegang te krijgen tot de accommodatie. Onze app maakt gebruik van web-technieken en tijdens het ontwikkelen kwamen we er achter dat Apple-gebruikers snel worden uitgelogd als ze de app een tijdje niet gebruiken. Elke keer opnieuw moeten inloggen voordat je je huisje in kunt, is natuurlijk niet gebruiksvriendelijk. Daar hebben we dus een oplossing voor moeten vinden en dat is gelukt”.

 

Hoe reageerden de gasten over het algemeen op de introductie van deze nieuwe technologie? 

“Zoals gebruikelijk bij introductie van nieuwe functionaliteit, hebben we dit gecontroleerd aangepakt. We zijn met 1 park begonnen in een rustige periode en houden het gebruik van de digitale sleutel en de feedback van onze gasten continu in de gaten. Dit doen we nauw samen met de collega’s op onze parken om ondersteuning te bieden waar nodig. Tot nu toe is het gebruik zoals verwacht en we hebben nog geen problemen ervaren. We gaan op korte termijn met onze gasten in gesprek omdat we hun ervaring nog beter willen begrijpen. Feedback gebruiken we uiteraard om de functie verder te optimaliseren. Daarna starten we met de verdere uitrol op andere parken”.

 

Hoe ziet de roll-out naar de overige parken eruit? 

“Halverwege december activeren we de functie voor nog eens 9 parken waarop de bluetooth sloten ook al aanwezig zijn. We blijven daarbij het gebruik via de app continu monitoren. Begin 2024 plannen we een eerste evaluatie om verbeterpunten te vinden. Een daarvan is al in ontwikkeling: op korte termijn kan de hoofdboeker de digital key delen met zijn of haar medereizigers, zodat het gehele reisgezelschap via de Roompot app toegang heeft tot de accommodatie”.

 

Kan je iets vertellen over de samenwerking met Koole controls?

“Koole heeft ons geholpen met inrichten van de juiste configuratie in onze back-office systemen en met de integratie van de bluetooth-functionaliteit in de mobiele app. Al deze applicaties moeten op een veilige manier met elkaar communiceren op de juiste momenten en daarbij is het erg handig gebleken dat Koole uitgebreide kennis heeft van onze IT-omgeving en onze operatie. We kijken dan ook terug op een prettige en succesvolle samenwerking”.