Nieuws

Verlaag op 6 slimme manieren energielasten bij recreatieverblijven

Heeft u als verhuurder van recreatieverblijven te maken met het volgende dilemma? Een slechtere gastbeleving door verminderd comfort, of onnodige stijgende energielasten? Koole Controls zorgt met Smart Home toepassingen dat u een gulden middenweg kiest. Wij plaatsen namelijk een stukje hardware in uw recreatieverblijf, waarbij onze software zorgt voor de juiste balans voor wat betreft informatie van reserveringen voor thermostaten en deursloten. Afhankelijk van uw energiecontract kunt u met onze toepassingen tot tientallen procenten aan energiekosten besparen. Waar zit voor u de winst?

1) Warm welkom

Als vanuit een reservering een gast (op een bepaalde tijd) wordt verwacht zal de thermostaat precies op het juiste moment aanslaan. Bij aankomst van de gast is het verblijf aangenaam, zonder dat de periode ervoor energie verloren gaat. Op comfort voor de gast wordt niet ingeboet.

2) Besparing bij afwezigheid

Onze software kan op basis van reserveringsinformatie, bij vertrek van een gast, een signaal geven aan de thermostaat om de temperatuur terug te zetten naar de default stand. Uw gast hoeft dus niets te doen, en u hoeft niet te wachten tot uw medewerker handmatig de thermostaat verlaagt om energie te besparen.

3) Maximum temperatuur

Het verlagen van de thermostaat bespaart per graad grofweg 6% van de stookkosten. Andersom betekent dit dat u flink meer stookkosten heeft als uw gast de thermostaat flink omhoog draait. Om die reden bieden wij de mogelijkheid om de thermostaat te begrenzen. Uw gast houdt vervolgens binnen de door uw gestelde begrenzing zelf controle over de temperatuur.

4) Nachtverlaging

Zonder veel in te leveren op comfort kan het helpen om vanaf een bepaalde tijd een nachtstand te activeren. Denk bijvoorbeeld aan het automatisch verlagen van de temperatuur tussen 22:00 – 06:00 uur. Tussen die tijd slapen de meeste gasten en een lagere temperatuur is vaak geen probleem. De verlaging (start bij nacht tijd) kan automatisch starten. Als ondernemer kunt u zelf beslissen of de gast de temperatuur ’s ochtends handmatig weer moet verhogen of niet.

5) Koelen

Ook een airconditioning is te koppelen aan onze smart home technologie. Om energie te besparen kan u de temperatuur begrenzen. Ook is het mogelijk om een default temperatuur, nachtstand, besparing bij afwezigheid en ‘koel’ welkom te activeren.

6) Generiek

In plaats van handmatig en per verblijf een medewerker langs te sturen om de condities te optimaliseren, kan met Koole Controls het klimaat van het vakantieverblijf geautomatiseerd worden. Op een generieke manier bespaart u geld en tijd, terwijl u uw gast meeneemt in een goede klantbeleving welke al van start is door onze andere producten zoals kentekenherkenning en slimme deursloten.

Koole Controls denkt graag met u mee over oplossingen om energie te besparen. Zo kunnen wij ook iets voor u betekenen op het gebied van stroombegrenzing op kampeerplaatsen. Dit is momenteel als pilot gaande bij de Krim Texel. Mocht u interesse hebben, neem dan contact op met Jeroen Koole.

 

Q&A met Yvette van Veen, Operationeel Directeur, De Krim Texel

Q1. Wat is je ervaring mbt de producten/services van Koole Controls en het gebruik van SmartHome binnen jullie organisatie?

“Wij werken graag samen met Koole Controls en innoveren steeds meer. KC SmartHome zorgt er o.a. voor dat al onze gasten een warm welkom hebben. Ze komen binnen in een accommodatie, die behaaglijk is van temperatuur. Dat vinden wij belangrijk. Wij stellen de temperatuur in en KC SmartHome doet de rest”.

 

Q2. Welke business problemen hebben jullie weten op te lossen/verminderen met het gebruik van SmartHome?

Door slimme sloten toe te passen in veel van onze accommodaties is het aantal gasten dat de recepties bezoekt om sleutels op te halen en in te checken vele malen lager. Gasten kunnen direct naar hun accommodatie toe rijden. Hierdoor hoeven ze niet te wachten bij de receptie en kunnen onze collega’s van de receptie het park in om gasten welkom te heten”.

 

Q3. Wat ervaren jullie als voordelen qua organisatie met gebruik van SmartHome binnen de accommodaties?

Klimaatbeheersing is daar een mooi voorbeeld van. Als de accommodatie niet geboekt is dan houden we de temperatuur laag. Op de dag van aankomst wordt de accommodatie verwarmd zodat de gast een warm welkom heeft”.

 

Q4. Wat is de reden voor het starten van de pilot omtrent kampeerplekken? En wat hoop je te bereiken?

Het energienetwerk op Texel is overbelast. Er is nauwelijks ruimte meer om uit te breiden. Daarnaast vragen de globale ontwikkelingen om terughoudendheid m.b.t. het verbruik van energie. Ook keurmerken als Greenkey toetsen steeds meer op energiebesparende maatregelen. Voor ons redenen om een pilot te starten op één van onze campings. Gasten, die veel stroom gebruiken en dus een verhoging van ampère nodig hebben, gaan hier extra voor betalen. Gasten, die letten op hun energieverbruik zijn goedkoper uit. We hopen hiermee energie te besparen en bieden onze gasten de mogelijkheid om minder te betalen”.

 

Q5. Wat zijn de ervaringen van de gast waar we het uiteindelijk voor doen?

Door slimme toepassingen komen gasten bij ons in een verwarmde accommodatie, kunnen ze vanaf de boot gelijk doorrijden naar hun accommodatie of campingplek zonder dat ze langs de receptie hoeven en hebben onze medewerkers meer tijd om de gasten te verwelkomen of advies te geven over de vele mogelijkheden op Texel”.

 

Q6. Zou je de samenwerking met Koole Controls aanbevelen aan collega’s in het vakgebied?

Jazeker. Koole Controls denkt proactief mee en geeft gevraagd en ongevraagd advies. Wat ons betreft koploper op de markt en voor een innovatieve recreatie organisatie als de De Krim een prettige samenwerkingspartner”.